MFPI HÍREK - 2010. DECEMBER 1.

 

 

"Siker - öröm - fejlődés"

Beszámoló a Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő
Speciális Szakiskolában 2010. november 22-én megrendezett konferenciáról

 

A 30 éves szakmai múlttal rendelkező intézmény tanulmánykötetet jelentetett meg CD-melléklettel a Fővárosi Közoktatásfejlesztési Alapítvány és a Humano Modo Alapítvány támogatásával.

A változó világ időről-időre kiköveteli, hogy egy jól működő oktatási intézmény felülvizsgálja fejlesztő munkájának tartalmát, az alkalmazott módszereket. Nincs ez másként a középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket nevelő-oktató intézményekben sem.

Az intézmény sokak által ismert és alkalmazott tantervének a tanulók társadalmi integrációját elősegítő kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztési területek alapján történő átdolgozása fémjelezte az utóbbi tanév fejlesztő munkáját.

A tanulmánykötet az intézmény gyógypedagógusainak írásaiból áll, átölelve a korai fejlesztés, az óvodai nevelés és az iskolai fejlesztés különböző területeit, hangsúlyozottan hozzájárulva a kulcskompetenciák, és kiemelt fejlesztési területek gyakorlati megközelítéséhez.

A tanulmánykötet bemutatása céljából szerveződött konferencia azonban más érdekes témákkal is bővült.

"Mi a jó a gyermeknek?"- Egy boldog gyermekkor kritériumrendszere a XXI. században címmel dr. Janza Károlyné, a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet osztályvezetője, közoktatási szakértő mentor tartott elsőként előadást. Tudatosította a hallgatóságban, hogy a boldog gyermekkor megélése alapvető jog, melyet a jó pedagógus a jó iskolában és jó vezetéssel tud biztosítani. A számtalan kritériumnak megfelelő közoktatási szereplők a gyermekek, köztük a fogyatékos gyermekek mindenek felett álló jogainak figyelembe vételével gyakorolják jól hivatásukat. Számtalan útravaló bölcs gondolattal gazdagodhattunk, melyek növelték a résztvevők elkötelezettségét.

"Kompetencia mint a gyakorlati tudás" címmel Ruttkay Leventéné gyógypedagógus összefoglalóját hallgathattuk. A tartalmi fejlesztés kulcsembere a kompetenciák megfogalmazásáról beszélt, arról a szemléletet átalakító tervező munkáról, amely megújítja a gyógypedagógiai gyakorlatot, és aminek szükségessége 8-9 évente a környező világ változásai miatt is jelentkezik. A kompetenciákat elhelyezte egy életkori tengelyen, és mérésükkel, értékelésükkel is megismerkedhettünk.

"Tapasztalatok és mérések, elvárások és igények a gyermekközpontúság tükrében" címmel Tillingerné Sebestyén Erika gyógypedagógus, humán szervező az intézmény minőségbiztosítási eredményeit, mutatóit elemezte, hangsúlyozottan a szülői és a tanulói elégedettség adataival. A kötet tanulmányaival támasztotta alá a különböző tevékenységeket, megoldási stratégiákat, terveket, beavatkozási pontokat.

"A gyermeki igények érvényesülése Dániában" címmel hallhattuk az intézmény vezetőjének, Kajáry Ildikónak szakmai útján szerzett tapasztalatait. Az úgynevezett Munkaiskolában történt látogatás legfontosabb tanulságaként a társadalmi beilleszkedés segítését, az arra való felkészítést és a munkavégző képességek hangsúlyos kialakítását, az adófizető állampolgárrá válást emelte ki fotókkal prezentált előadásában. Az értelmes felnőtt élet, a szabadidő hasznos eltöltésére való nevelés a munkaképességek kialakítása mellett egyenrangú szerepet kap az iskolatípusban, ahol kiváló felszereltség mellett két éves képzésben három hónapos váltással 7-8 munkatevékenységet ismerhetnek meg a fiatalok.

"A sajátos nevelési igényű kisgyermekek fejlődésének vizsgálata és nyomonkövetése" címmel Kárpáti Katalin gyógypedagógus tartott előadást. A korai fejlesztésben dolgozó szakember saját fejlesztésű mérőeszközt mutatott be a korai gyógypedagógiai intervenció hatásainak mérésére. A szocializáció, önkiszolgálás, nagymozgás, kommunikáció, játék, gondolkodás, figyelem, emlékezet, finommotorika és a tájékozódás (tér idő, testséma) területeken koncentrikus körökben ábrázolható, vagyis az iskolában elterjedt PAC méréshez hasonló metodus jött létre. Az egyes területeken 20-20 kompetencia vizsgálatára van lehetőség. A kiváló innováció jó lehetőséget ad a fejlődés nyomonkövetésére. Grafikus megjelenítése könnyíti az elemzést.

A konferenciát egy az intézmény volt tanítványai által készített film vetítése zárta "Egy sajátos nevelési igényű fiatal önérvényesítésének megvalósulása" mottóval. Kerecsendy Vilmos 35 km című, a 2007/08-as Nézőpont Váltás Filmszemlén közönségdíjas és a OSKA Bright Fesztiválon Angliában 2009-ben fődíjas filmje jó hangulattal búcsúztatta a résztvevőket. A 35 éves Down-syndromával élő férfi boldog kiegyensúlyozott életképei igazolják erőfeszítéseinket.

A konferencia résztvevőinek lehetősége volt a személyes beszélgetésekre is, és mindannyian kézhez kaptunk egy-egy tanulmánykötetet, melyből megismerkedhetünk az intézmény sokoldalú gyakorlatával.

A kiadvány a Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskolában (1082 Budapest, Üllői út 76.) igényelhető.

 

Pál-Horváth Rita
gyógypedagógus
MFPI szaktanácsadó

 

A konferencián készült fényképek

Mfpi 3

 

http://www.mfpi.hu/gyogyped/gyogypedagogia_sni/hirek/siker_orom_feljodes.html