![]() |
XXXVIII. ÉVFOLYAM 3. SZÁM - ÚJDONSÁGOK |
Siker - öröm - fejlődés
Tanulmányok az értelmileg sérült tanulók társadalmi integrációját elősegítő kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztései területek fejlesztéséhez
(BÁRCZI GUSZTÁV ÓVODA, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTŐ SPECIÁLIS SZAKISKOLA, BUDAPEST, 2010. 259 oldal)
A több éves gyógypedagógiai munka során óriási szakmai tudás halmozódik fel egyéni és intézményi szinten, melynek átadása a folyamatos fejlődés záloga. A gyakorló szakemberek esetében az önfejlesztő szakmai tevékenység hangsúlyos, és a szűkös lehetőségek elnyomják az átadás maradandó formáját. Ezt a hiátust szóban, előadásokkal, képzésekkel ellensúlyozzák. Mégis mint tudjuk, szó elszáll, az írás megmarad elv alapján nélkülözhetetlen nyomtatott formában is megjelentetni az elért szakmai eredményeket a hosszú távú hasznosítás érdekében.
A Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskola intézményi szinten pótolta a hiányt a 30 éves szakmai munkájukat összefoglaló módszertani kiadványával, melyet Siker - öröm - fejlődés címmel jelentetett meg.
Kajáry Ildikó, az intézmény vezetője, előszavában a gyógypedagógusok, szakemberek figyelmébe ajánlja kiadványukat felhívva a figyelmet a lejegyzett módszerek vázlatos jellegére.
A könyv fejezetei valóban nem teljes körűen tárgyalják az iskolában folyó szakmai tevékenységeket, ami megbocsátható ilyen széles repertoár esetén. A fejezetekben szereplő foglalkozások során az intézmény szemléletébe és módszerkészletébe kapunk betekintést. Az általános szakmaelméleti és műveltségi ismeretek mellett tantárgyspecifikus gyakorlati ötletekkel, óravázlatokkal ismerkedhet meg az olvasó. A könyvben rejtetten végighúzódik a kompetencia struktúra fejlődésének és fejlesztésének kérdése az óvodástól a szakiskolás korig. Sajnálatos azonban, hogy hivatkozásai nem mindig pontosak, ezért olvasójának időnként kiegészítő kutatásokat kell folytatnia, ha egyik-másik említett munkára rá akar találni.
Végül mit nyújt a kiadvány az olvasónak? Az általános műveltségi ismeretek morzsái mellett ötleteket a saját munka bővítéséhez a korai fejlesztés, óvodai nevelés, önismeret, esztétika és művészet, matematika, számítástechnika, szociális kompetencia, környezettudatosság, testi és lelki egészség, felnőtté válás terén. Ajánlom a kiadványt mindazok figyelmébe, akik értelmi fogyatékos személyekkel dolgoznak együtt.
Farkasné Gönczi Rita
http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=33&jaid=488