Gyp_Szemle XXXVIII. ÉVFOLYAM 3. SZÁM - ÚJDONSÁGOK

 

 

Siker - öröm - fejlődés

Tanulmányok az értelmileg sérült tanulók társadalmi integrációját elősegítő kulcskompetenciák és kiemelt fejlesztései területek fejlesztéséhez
(BÁRCZI GUSZTÁV ÓVODA, ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS KÉSZSÉGFEJLESZTŐ SPECIÁLIS SZAKISKOLA, BUDAPEST, 2010. 259 oldal)

 

Gyp Szemle 2A több éves gyógypedagógiai munka során óriási szakmai tudás halmozódik fel egyéni és intézményi szinten, melynek átadása a folyamatos fejlődés záloga. A gyakorló szakemberek esetében az önfejlesztő szakmai tevékenység hangsúlyos, és a szűkös lehetőségek elnyomják az átadás maradandó formáját. Ezt a hiátust szóban, előadásokkal, képzésekkel ellensúlyozzák. Mégis mint tudjuk, szó elszáll, az írás megmarad elv alapján nélkülözhetetlen nyomtatott formában is megjelentetni az elért szakmai eredményeket a hosszú távú hasznosítás érdekében.

 A Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskola intézményi szinten pótolta a hiányt a 30 éves szakmai munkájukat összefoglaló módszertani kiadványával, melyet Siker - öröm - fejlődés címmel jelentetett meg.

Kajáry Ildikó, az intézmény vezetője, előszavában a gyógypedagógusok, szakemberek figyelmébe ajánlja kiadványukat felhívva a figyelmet a lejegyzett módszerek vázlatos jellegére.

A könyv fejezetei valóban nem teljes körűen tárgyalják az iskolában folyó szakmai tevékenységeket, ami megbocsátható ilyen széles repertoár esetén. A fejezetekben szereplő foglalkozások során az intézmény szemléletébe és módszerkészletébe kapunk betekintést. Az általános szakmaelméleti és műveltségi ismeretek mellett tantárgyspecifikus gyakorlati ötletekkel, óravázlatokkal ismerkedhet meg az olvasó. A könyvben rejtetten végighúzódik a kompetencia struktúra fejlődésének és fejlesztésének kérdése az óvodástól a szakiskolás korig. Sajnálatos azonban, hogy hivatkozásai nem mindig pontosak, ezért olvasójának időnként kiegészítő kutatásokat kell folytatnia, ha egyik-másik említett munkára rá akar találni.

 Végül mit nyújt a kiadvány az olvasónak? Az általános műveltségi ismeretek morzsái mellett ötleteket a saját munka bővítéséhez a korai fejlesztés, óvodai nevelés, önismeret, esztétika és művészet, matematika, számítástechnika, szociális kompetencia, környezettudatosság, testi és lelki egészség, felnőtté válás terén. Ajánlom a kiadványt mindazok figyelmébe, akik értelmi fogyatékos személyekkel dolgoznak együtt.

Farkasné Gönczi Rita

 

 

http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=33&jaid=488