ITTHON JÓZSEFVÁROS - 2009. DECEMBER |
Kis kézművesek
Van egy iskola a Klinikák metrómegálló mellett az Üllői út 76.-ban. Nincs ebben semmi különös. A Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskola elnevezésű intézménybe azonban különleges nevelési igényű gyerekek járnak: középsúlyos értelmi fogyatékosok. Számukra ilyen, mindennapi bejárós iskola, mint ez, csak egy van a fővárosban, így bár a tanulók elég nagy hányada jön a nyolcadik kerületből, végeredményben egész Budapest a vonzáskörzetük. Kívülről új és modern, belül is szép az épület, amely 2003-ban készült el.
Kajáry Idikó igazgatónőtől először azt kérdeztem, milyen gyerekekkel is foglalkoznak. "Csak középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek járnak hozzánk, ez a vezető tünet náluk, ehhez járulhatnak még mozgásszervi, látási és hallási problémák, valamint autizmus is. Egész életükben gondozásra szorulnak, önálló életvitelre képtelenek. Arra törekszünk, hogy integrálódhassanak a társadalomba, az elsődleges munkaerőpiacon azonban nem valószínű, hogy el tudnak helyezkedni. Viszont védett munkahelyen, szociális foglalkoztatóban aktívan tudnak dolgozni. Ügyesek, sok mindent képesek létrehozni, jó a monotóniatűrő képességük, egyszerűbb betanított munkára kifejezetten alkalmasak."
Kora gyermekkoruktól foglalkoznak itt a kicsikkel; már néhány hónapos kortól lehet, sőt kell hozni azokat, akiknél valamilyen probléma merül fel, és a szakértői és rehabilitációs bizottság korai fejlesztést javasol. A korai fejlesztőszakasz az igazán fontos, hároméves korig tart, ekkor befejezik itt velük a munkát, és óvodába küldik a gyermekeket. Jó részük itt folytatja, de vannak olyanok is, akik normál óvodákba mennek. A Bárcziban gyógypedagógus foglalkozik velük, gyógytorna és beszédfejlesztés van még a programban. Hétéves korban fejezik be az óvodát, a következő fokozat az általános iskola. Itt a már említett foglalkozások mellett belép a készségfejlesztés, emellett egyénileg is foglalkoznak a gyerekekkel.
A készségfejlesztő szakiskolában a 9-10. évfolyam után szakmákat tanulnak a fiatalok. A kétéves szakképzés során forgóban tanulnak szőnyegszövést, kerámiakészítést, számítástechnikai ismereteket, ennek eredményeképp mindenféle modern technikai eszközt képesek lesznek használni a telefontól a DVD-lejátszóig. A másik két évfolyamon pedig háztartási és életviteli ismeretek oktatása folyik, ebbe például beletartozik a mézeskalács-készítés is.
"A képzések befejezésekor sok olyan munka születik, ami igazán érdemes arra, hogy szélesebb körben is megmutassuk őket. Az utóbbi évben kezdtük a szélesebb nyilvánosság elé tárni ezeket, a legfontosabb kiállítás talán a Művészetek Palotájában volt. Meggyőződésem, hogy a gyerekek kerámiái a művészek munkáival is felveszik a versenyt. Ők azzal az ösztönösséggel szeretnének alkotni, ami a nálunk készült alkotásokban megtalálható. Nem lenne rentábilis ugyan, ha például keramikusként dogoznának a nálunk végzettek, de azt így bizonyítani tudják, mi mindenre képesek. A második évfolyamon már valódi munkahelyeken szerezhetnek gyakorlatot tanulóink, az Állatkertbe, könyvtárba, a Természettudományi Múzeumba, McDonald's-ba vagy autómosóba járnak dogozni" - jegyzi meg Kajáry Ildikó. S hogy nem akármilyen színvonalú munka folyik itt, arra bizonyság a Magyar Minőség Háza díj, amelyet első közoktatási intézményként november elején vehetett át az Üllői úti intézmény.
Varga Péter