Nepszabadsag 2006. OKTÓBER 26. - CSÜTÖRTÖK

 

 

A tanítás dobálással kezdődik

A játék mint a tanulás és a terápia eszköze

 

A játék az oktatás része és eszköze a különleges tanrendű iskolákban. A gyógypedagógus alapvető módszerének tartja a játékos foglalkozásokat.

Krausz Viktória

A legtöbb általános és középiskolában játszani a szünetben, a kirándulásokon vagy a "lyukasórákon" lehet. Más a szemlélet a Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskolában is.

Az értelmi sérült gyerekeknél a játék szinte az egyetlen eszköz a fejlesztésre. Itt másképp fontos a játék. - A gyógypedagógia lényege a középsúlyos értelmi sérültek esetében az érdeklődés felkeltése. Ezekből a gyerekekből hiányzik a kíváncsiság, és ezt a hiányt játékterápiás módszerekkel pótoljuk - mondja Gyurkovics Rita, az iskola gyógypedagógus tanára. - Érzékszerveiken keresztül próbáljuk felkelteni a figyelmüket. A korai fejlesztő csoportba már pár hónapos gyerekek is járnak, szüleikkel együtt körülbelül egy órát töltenek nálunk. Őket úgy kell megtanítani játszani, hogy kiemelkedjenek a passzivitásból, és felfigyeljenek környezetükre. A komplex játékterápia mindig mozgásból indul ki. A legkisebbeknél ez mozgatásban jelenik meg, később hintázással és nagylabdás gyakorlatokkal ösztönözzük őket cselekvésre. Az óvodáskorúak hat-nyolc fős csoportja igen heterogén. Náluk a csoportos játékra helyezzük a súlyt, meg kell tanulniuk együtt játszani.

Sokféle mozgáseszköz áll a gyerekek rendelkezésére: ilyenek a különféle hinták, a babzsákok, a hulahoppkarikák, a trambulin, valamint a hatalmas méretű, színes gumilabdák, amelyekre rá is fekhetnek, rücskös vagy lukacsos felületük még figyelemfelkeltőbb.

- Az iskolai oktatás is a játékba ágyazódik - meséli a gyógypedagógus tanár. - Harmadik osztályban a betűk tanulása mozgásos játékként zajlik: fonalból, gesztenyéből kirakjuk az adott betűt, esetleg dörzspapíron az ujjukkal rajzolva tanulják még az alakját, vagy ők maguk formálják meg azt. Lehet, hogy valaki sosem fog tudni írni, olvasni, de szeret só-liszt gyurmából figurákat készíteni vagy főzőcskézni. Azt kell mindenkinek megtalálnia, amiben örömét leli.

Fontos a zene is. Hallgatnak komolyzenét is, de gyakran ők maguk muzsikálnak. Nagy élmény, ha rájönnek, az előbb hallott hangot ők okozták ütőfával vagy a kongával.

- A nagyobbakkal szoktunk Ki nevet a végén?-t és egyéb speciális társasjátékokat játszani - folytatja Gyurkovics Rita. - Szeretik a golyófürdőt. A négy alapszínben pompázó műanyag golyókat lehet szín szerint csoportosítani, vagy vödörbe célozni velük. Legózáskor az ívelt formából kört kell kirakni a kisvonatnak. Bábozni a hangutánzás miatt szoktunk, szappanbuborékokat a számoláshoz fújunk. Egy kicsit bohócnak, de mindenképpen kreatívnak kell lennünk. Személyes kapcsolattal szinte mindent el lehet velük érni. A cél: örömteli együttlétben fejleszteni a gyerekeket.

 

Nepszab 2

A speciális szakiskolában az iskolai oktatás is játékba ágyazódik
(Fotó: Nehéz-Posony Kata)

 

http://nol.hu/archivum/archiv-422141