![]() |
XI. ÉVFOLYAM 22. SZÁM - 2002. NOVEMBER 27. |
Korszerű fejlesztő helyiség fogyatékos fiataloknak
A Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Pedagógiai Szakszolgálat értelmükben akadályozott tanulók oktatását-nevelését látja el a korai fejlesztéstől az óvodai nevelésen, az általános iskolai oktatáson keresztül a készségfejlesztő speciális szakiskola befejezéséig. November 13-án, családias hangulatú ünnepség keretei között, korszerű foglalkoztató helyiséget vehettek birtokukba az iskola tanulói, akik a felújított tanműhelyben a másodképzés, a második szakma ismereteit sajátíthatják el. A Dohány utca 88. szám alatti megújult foglalkoztatót Hunvald György polgármester adta át.
A Fővárosi Önkormányzat által fenntartott iskola munkájának támogatását a kerület önkormányzata is fontosnak tartja, annál is inkább, mivel sok erzsébetvárosi gyermek és fiatal jár a Dohány utca 65. szám alatt működő iskolába. Az erzsébetvárosi önkormányzat tulajdonában lévő, Dohány utca 88. szám alatti foglalkozható helyiséget a kerület 1984-ben bocsátotta az iskola rendelkezésére. A Fogyatékos Gyermekekért Közalapítvány pályázata lehetőséget adott arra, hogy idén nyáron az iskola korszerűsítse a fejlesztő helyiséget. Kajáry Ildikó az intézmény vezetője elmondta: - Minden iskola számára nehéz feladat a megfelelő infrastruktúra kialakítása. A dologi költségvetés szűkös, a szakképzési hozzájárulásból pedig csak eszközöket lehet vásárolni. A másodképzéshez, azaz a mézeskalács-készítéshez szükséges sütőipari berendezéseket beszerezte az iskola, azonban használatukhoz megfelelő helységre volt szükség. A helység a kerületi önkormányzat jóvoltából adott volt, a pályázat segítségével pedig korszerű tanműhely kialakítása valósulhatott meg. Ennek eredményeként kerekesszékkel is használhatóak lettek a termek és a mellékhelyiség, teljes körű felújításra került a fűtés-, vízvezeték-, és az elektromos hálózat is. A tankonyha új felszerelésekkel, berendezésekkel, a szövőműhely pedig a fonalak és keretek szakszerű tárolására alkalmas bútorral bővült.
Az igazgatónőtől megtudtuk, hogy az elsődlegesen értelmileg sérült, illetve a különböző, úgynevezett másodlagos sérülésekkel - mozgás, hallás, látás, beszéd, figyelem - küzdő tanulóik számára a mézeskalács-készítés elméleti és gyakorlati ismereteinek elsajátítását biztosítják a modernizált helyiségekben. Mindemellett a tanulók részt vesznek egy önálló életkezdést előkészítő programban, ahol a felnőtt élet, az iskola elvégzését követő időszak nehézségeire és szépségeire készítik fel őket. A rehabilitációs munkavégzés keretében támogatott munkavégzési programot jól kiegészíti a gyerekek által nagyon kedvelt szőnyegszövés. - A tanulók számára nehéz a közösségről való leválás, az intézmény nyüzsgő életétől való elszakadás. Ehhez az átmenethez nyújt segítséget ez a fejlesztő helyiség, ahol kis közösségekbe kovácsolódva nyílik lehetőség a felnőtt élet előkészítésére - tette hozzá Kajáry Ildikó.